Innostava sisustuskauppias Äänekoskella
Ihana sisustuskauppa Äänekoskella. |
Viime viikolla käytiin etsimässä mummolle uusia sohvia Äänekoskelta ja Jyväskylästä. En oo pitkään aikaan käynyt Äänekoskella. Esimerkiksi keskustaan oli tullut uusi sisustusliike jonkin "tuhannen tuotteen tavaratalon yhteyteen vai mikä lie nimi olikaan. Joka tapauksessa ihana paikka. Liikkeen keskellä oli vanha auto, ns. hääauto. Kaikista parasta oli kauppias. Siis se palo, kun ihminen tekee työkseen jotain mitä rakastaa. Kysyin erään tuotteen hintoja ja kauppias ryhtyi esittelemään uutta liikettä, kysymään mielipiteitäni siitä ja kertoi vielä seuraavana päivänä samaan yhteyteen avattavasta kahvilasta. Aivan mahtavaa asiakkaan kuuntelua ja omaan tekemiseen uskomista ja sitä innostusta. Kymmenen pistettä ja papukaijamerkki kauppias-Karille :)
Kamala sohvalauppias, varokaa
Ja sitten seuraava paikka olikin jotain aivan kamalaa. Kävimme paikkakunnalta toiselle kiertävässä sohvanäyttelyssä. Mistähän aloittaisin. Suomen Kalustemyynti eli SKM myy siis sohvia (en muista enää kenen valmistamia). Myyntitaktiikka on ulkomailta tuttu: hintapyynnöt hirveitä ja loppuhinta tippuu viidennekseen ellei enemmän, eli tässä tapauksessa yhteensä muka 7000 euron sohvat olisi saanut loppupeleissä 1900 eurolla. Joopa joo. Eihän siinä, saahan sitä pyytää, mutta sitten.Suomen Kalustemyynnin sohva, ovh ei ollut kuin viisi tonnia. |
Aloin tarkastella lähemmin sohvaa, johon mummoni ihastui. Kysyin aivan kohteliaasti ja kauniisti, että onko sohvassa tahra. Siinä kun oli yksi kohta muita tummempi. Myyjä väitti, että ei ole. Käänsi sohvaa eri asentoon ja sanoi, että plyysi heijastuu. Totesin kohteliaasti, että kangas on eri värinen siinä kohdassa, vaikka sohvaa miten kääntelee. Sitten myyjä alkoi hermostua. Hän haki mallikankaan ja osoitti sen tahrattomuutta, ihan kuin se nyt jotenkin muka vaikuttaisi sohvan tahraan. Sitten hän ryhtyi selittämään ja näyttämmään, että enkö näe, että ruutu on ruskea. No niin oli, mutta edelleen vastasin, että väri on eri ruudun sisällä ja ulkopuolella. Sitten myyjä ratkesi. Hän haukkui mut huonosti käyttäytyväksi moukaksi, joka tulee arvostelemaan tehtaan tekemiä hienoja laatusohvia. Kirosanatulva oli hirveä. Siinä vaiheessa lähdimme ovea kohti. Myyjä seurasi meitä kiroen ja haukkuen portaisiin asti, ei kuulemma ollut ikinä nähnyt noin kauheaa käytöstä, tullaan hänen sohviaan haukkumaan. Pääsimme portaisiin, kun myyjä vielä seurasi, kirosi ja haukkui. Siis aivan kamala. Ikinä en ole nähnyt tuollaista käytöstä. Huusi vielä perään, ettei hän ei meille myisikään. Ihan kuin oltais oltu sen jälkeen ostamassa. Hetken jo pelkäsin, että käy käsiksi.
Mökillä luin netistä firmasta. Joku kirjoitti keskustelupalstalla, että hänen vanha äitinsä oli ostanut 5000 euron sohvan kyseiseltä firmalta, oli mennyt vanhalla rouvalla eurot ja markat sekaisin - ja moraaliton myyjä käytti tilannetta häikäilemättä hyväkseen. Voi mummo parka. Tyttären yhteydenoton jälkeen hintaa oli laskettu, mutta karmivaa nyhtämistä silti. Toisesta nettijutusta luin, että Suomen Kalustemyynti myy Suomi-Sohvan jäämistöä paikasta toiseen kiertämällä. Pyyntihinnat hirveitä, firma tuo sohvan kotiin samana päivänä ja ostaa ja vie vanhan pois. Ja todennäköisesti kunnostaa ja myy jälleen uutena eteenpäin hyvällä hinnalla. Edelleenkin bisnes on bisnestä, tosin tässä tapauksessa todella moraalitonta ja myyjältä äärimmäisen epäsopivaa käytöstä. Voin kuvitella asiakkaaksi vanhan mummon. Myyjä on niin moraaliton ja myy vaikka väkisin: sieltä ei vanhempi ihminen pääsisi ostamatta edes ulos. Pysykää kaukana näistä firmoista. Näyttelystä mainostetaan aina maakuntalehdessä isolla ilmoituksella, tässä tapauksessa Keskisuomalaisessa neljäsosasivun ilmoituksella.
Seuraava kohta lisäytty blogiin 13.8.2013
Kuluttajaviranomaisille tuli viime vuonna Suomen Kalustemyynnistä lähemmäs kolmekymmentä yhteydenottoa. Lue lisää: http://yle.fi/aihe/artikkeli/2013/03/18/soffaparonin-tyhjennysmyynti-kasikirjoitus
YLE 18.3.2013:
Oululainen Riitta Järvenpää päätyi kalustemyynnin kiertävään rekkamyymälään lehtimainoksen perusteella.Riitta Järvenpää: ”Ei siinä tilanteessa osannu edes lyödä hanttiin. Sä vaan oot siinä pyörityksessä ja ukko pyörii ympärillä ja puhuu. Tuli mieleen, että hämähäkki, kun se hyppii ja kuttoo verkkoo, et sä oot siinä lamaantunut.” ”Mä yritin sanoa, että kun enhän minä osta kahvipakettiakaan näin äkkiä, mutta kun mä en sitäkään lausetta saanu sanoa loppuun, elikkä mun ei annettu puhua. Se oli kummallista. Ei siitä päässy pois.”
Järvenpäälle myytiin vaaleanpunainen Paroni-sohva. Alkuperäinen hinta tuoleineen oli yli viisi tuhatta euroa, josta se putosi vajaaseen kahteen ja puoleen tuhanteen.”Mä olin ihan itku kurkussa ja tärisin ja sitä paperia luin, että apua. Halpaa sohvaa lähdin ostaan, nolla oli liikaa kyllä siinä hinnassa.”
Järvenpää yritti perua kaupan heti, mutta myyjät eivät suostuneet. Hän sai kuitenkin vävypoikansa avustuksella pudotettua hinnan puoleen.”No kahden vuoden maksuaika ja korot ja kulut päälle, että kyllä se 1 100 tulee nouseen aika korkeaksi.”
Järvenpää ei ole ainoa, joka kokee tulleensa huijatuksi. Kuluttajaviranomaisille tuli viime vuonna Suomen Kalustemyynnistä lähemmäs kolmekymmentä yhteydenottoa.
Oululainen Riitta Järvenpää päätyi kalustemyynnin kiertävään rekkamyymälään lehtimainoksen perusteella.Riitta Järvenpää: ”Ei siinä tilanteessa osannu edes lyödä hanttiin. Sä vaan oot siinä pyörityksessä ja ukko pyörii ympärillä ja puhuu. Tuli mieleen, että hämähäkki, kun se hyppii ja kuttoo verkkoo, et sä oot siinä lamaantunut.” ”Mä yritin sanoa, että kun enhän minä osta kahvipakettiakaan näin äkkiä, mutta kun mä en sitäkään lausetta saanu sanoa loppuun, elikkä mun ei annettu puhua. Se oli kummallista. Ei siitä päässy pois.”
Järvenpäälle myytiin vaaleanpunainen Paroni-sohva. Alkuperäinen hinta tuoleineen oli yli viisi tuhatta euroa, josta se putosi vajaaseen kahteen ja puoleen tuhanteen.”Mä olin ihan itku kurkussa ja tärisin ja sitä paperia luin, että apua. Halpaa sohvaa lähdin ostaan, nolla oli liikaa kyllä siinä hinnassa.”
Järvenpää yritti perua kaupan heti, mutta myyjät eivät suostuneet. Hän sai kuitenkin vävypoikansa avustuksella pudotettua hinnan puoleen.”No kahden vuoden maksuaika ja korot ja kulut päälle, että kyllä se 1 100 tulee nouseen aika korkeaksi.”
Järvenpää ei ole ainoa, joka kokee tulleensa huijatuksi. Kuluttajaviranomaisille tuli viime vuonna Suomen Kalustemyynnistä lähemmäs kolmekymmentä yhteydenottoa.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/11351851
19.3.2013
"Onko kenelläkään kokemusta Suomen Kalustemyynti Oy:stä. Olen aivan järkyttynyt, enkä tiedä mitä tehdä?! Vanha äitini osti pienen maalaiskylän työväentalolla ko. yrityksen myymän sohvakaluston hintaan 5.140 euroa! Ottaen huomioon, että huoneklut kuljetetaan rekalla johonkin tuppukylään ja myydään paikallisella työväentalolla, jaksan epäillä, että ei todellakaan ole mitään käsintehtyjä tms. laadukkaita kalustoja. Ilmeisesti mitään ei ole tehtävissä kaupan purkamiseksi. Toivottavasti muut osaaavat olla varovaisempia. Äidilläni on mennyt varamsti markat ja eurot sekaisin."
Ja sama touhu jatkuu yhä, nyt elokuussa sohvia myydään Vaajakoskella ja Saarijärvellä...
Keskisuomalaisen etusivulla 13.8.2013 |
Serkun häät Pohjanmaalla
Muutoin toinen lomaviikko on mennyt mukavasti. Lauantaina oltiin Paula-serkun häissä: isot 160 vieraan häät niin kuin Pohjanmaalla usein on. Morsian oli kaunis, sulhanen komea, vihkiminen erittäin koskettava ja juhlapaikka (Hoiskon maamiesseura) oli koristeltu tosi nätiksi. Lisäksi ruoka oli tosi hyvää, ohjelma hauskaa (tietovisassa oikein 8/10) ja muutoinkin kaikki meni hiuenosti. Kiitti ihanista häistä ja onnea tuoreelle rouvalle ja herralle :)
Kaasojen naistenhuoneeseen laittama selviytymispakkaus. |
Hinnat ovat jopa 300% korkeammat kuin oikea myyntihinta. Kuluttajaviranomaisen pitäisi puuttua tällaiseen myyntitaktiikkaan, jossa ei ole kiinteitä hintoja. Alennustenkin pitäisi olla todellisia. Käytetyilläkin sohvilla tekevät varmasti mukavan tilin. Hinnat ovat jääneet jonnekin markka-aikaan.
VastaaPoista