maanantai 16. kesäkuuta 2014

Pari viikkoa pt:n ohjelmalla ja 2 leukaa!

Nyt on mennyt parisen viikkoa, kun olen noudattanut personal trainer Markuksen ohjelmaa. Kuntosalia ei ole ollut alussa kuin kerran viikossa, mutta tänään tsekattiin läpi toinenkin ohjelma. Juoksua on ollut hieman vaihdellen noin kolmisen kertaa viikossa: matalalla sykkeellä pitkä lenkki (useimmiten sauvakävellen Katrin kanssa metsikössä), intervallilenkki sekä helvetillinen vauhtikestävyyslenkki. Tässä viikkonäkymiä.

Ensimmäinen viikko:


Ekalla viikolla treeniä tuli hieman vajaa 7 tuntia: kerta salilla, pari juoksua sekä jumppia (omia että asiakkaana). Juostua matkaa 21,7 km/vko.

Toinen viikko:


Tokalla viikolla eli viime viikolla treeniä tuli vähän reipas 8 tuntia: kerta salilla, kaksi juoksulenkkiä, yksi sauvakävelylenkki sekä omat normijumpat. Eli käytännössä siis aivan pt:n ohjelman mukainen viikko ja ihan kaikki normaalit jumpat, mitkä mulla on kesälukkarissa. Viikonloppuna oli hieman menoa, joten sovelsin ohjelmaa ja vedin kaikki treenit ma–pe välillä. Perjantaiaamuna olin jopa ahkera ja kävin aamulenkillä ennen töihin menoa. Juostua matkaa yhteensä 26 km/vko.

Kuntosaliohjelmasta

Kuntosalilla olen vetänyt kummallakin kerralla samalla ohjelmalla, mutta ekalla kerralla olen tainnut hieman löysäillä (näkyy jo hyvin kaloreista, jos vertaa). Täytyy tunnustaa, etten ole aiemmin saanut kipinää salilla treenaamiseen, vaan olen ollut sellainen satunnainen salilla kävijä, joka on tehnyt mitä milloinkin (siis just se salipirkko, joka menee siihen laitteeseen, mikä nyt sattuu olemaan vapaana just sillä hetkellä, eikä merkitse mitään painoja ylös, niin että kehittymisestä ei ole mitään tietoa tai havaintoa).

Ensimmäinen saliohjelma tsekattiin läpi ekalla pt-tapaamisella. Eka omatoiminen treenikerta salilla oli kuitekin vielä hieman hakemista, etenkin sopivien painojen suhteen. Tokalla kerralla homma sujui jo paremmin, kun tiesi, mitä oli tullut tekemään ja millä painoilla lähdetään liikkeelle. Kehitettävää on kyllä vieläkin, että ainakin sinne kyykkyyn lisätään ensi kerralla painoja. Tänään tsekattiin vielä parista mieltä askarruttavasta liikkeestä tekniikat toistamiseen ja hyvältähän ne nyt näytti.

Saliohjelmat on siis tehty kokonaista maratonia ajatellen, joten mitään hirveätä habankasvatus-projektia näillä ohjelmilla ei ole tarkoitus tehdäkään. Enemmänkin treenataan ominaisuuksia, mitä tarvitaan maratonilla.

Ekaa kertaa leuanvetoa kokeilemassa

Tänään tsekattiin siis toinen saliohjelma: puolikyykkyhyppyjä, pakaraloikkia, voimapyörää, punnerruksia, leukoja ja linkkareita. Mulla on kotona leuanvetotanko ovessa, mutta sekin on jäänyt vähälle käytölle. Tänään tsekattiin tekniikka kuntoon ja aloitettiin kokeilemaan leukoja kuminauhalla avustettuna. Niitä meni kyllä aika monta, valehtelenkohan, jos muistelen, että kymmenen?

Tokalla kerralla kokeiltiin jättää kuminauha pois. Ennakko-oletukseni oli, että ei mene yhtään, sen verran se keskiluokan kuminauha tuntui kuitenkin auttavan. No menihän niitä ilman kuminauhojakin, kokonaista kaksi!!! Vähän olin happy. Siis niin fiiliksissä, että on varmaan pakko asentaa kesämökillekin loman ajaksi puiden väliin joku tanko, missä voi reenata.

Loppufiilis kahdesta pt-tapaamisesta

Jippii! Siis oon niin liekeissä. Juoksukärpäsen lisäksi mua on purrut salikärpänen. Oli ihan törkeän hyvä investointi ostaa pari pt-tapaamista, tsekata tekniikat kuntoon ulkopuolisen pt:n silmin sekä saada ohjelmat salille ja juoksuun. Vaikka mitään isoja tekniikkavirheitä ei mulla ollutkaan, on hienosäätöä tehty jonkin verran. Muutoinkin tekniikoiden tsekkaus on ollut hyvä, omalle tekemiselle tulee niin sokeaksi. Punnerruksissa jaksoin tehdä 25 miesten punnerrusta, mutta niissäkin hieman oioin, yläkroppa jäi turhan ylös ala-asennossa. Ei tätäkään vaan huomaa itse tehdessä, ellei joku sano asiasta.

Samalla olen myös saanut hyviä vinkkejä ravintoon (mm. syödä riittävästi, vaikka avopuoliso sanookin, että syön kuin hevonen) sekä muistutuksia pitää lepopäiviä. Ja kun töissä on ollut kiire, huomattiin tänään, että sama kiire on seurannut salille. Vatsalihasliikkeitä olen tehnyt tyylillä "äkkiä, kiireesti alta pois", kun voisi hengittää syvään ja käyttää enemmän aikaa – silloin tuntumakin on ihan eri. Ja juoksussa vauhtikestävyyslenkit ovat olleet juuri sellaisia, mitä en varmaan olisi omatoimisesti saanut aikaiseksi ottaa viikko-ohjelmaan. Jep, olen erittäin tyytyväinen, kiitos Markus!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti